free html templates

actueel

roermond

OBSCURE - CLAIR

buggenum

SONNET

hamont/achel

ReiFELEN

eindhoven

PROTRAHERE


ROERMOND: OBSCURE - CLAIR
Obscur – Clair
Opening van de overzichtstentoonstelling van de Italiaanse – Amsterdamse fotograaf Stefano Odoardi in de ECI Roermond op 3 februari 2019 met de performance/beeldgedicht Obscur – Clair. Ondersteund door Edwin Becker (piano) en Daniel Kelleners (projectie).
Het beeldgedicht omvat 4 coupletten geïnspireerd op:
Aarde / zwart / steen / Sergej Rachmaninov, Elégie
Vagevuur / rood / vuur / Richard Wagner / Franz Liszt, Liebestod
Paradijs / blauw / lucht / Claude Debussy, Arabesque, no. 1
Water / wit / steen / Erik Satie, Gymnopédie, no. 2.  

SONNET
GEVONDEN GEKEERD EN GEDICHT

Vanaf 2003 zijn mijn jaarlijkse bijdragen aan de Open Dagen geïnspireerd op Buggenum zelf. “Mijn insitu werk noem ik vakkundig geslaagd en kunstzinnig verantwoord wanneer het mezelf verrast en opwindt maar tegelijk vanzelf sprekend is en toch uitnodigt tot mee-maken”.
Het hectisch geraas dat de gigantische sloop van metaal recycling bedrijf Jos Menten met zich meebrengt op het voormalig Nuon terrein werkt vervreemdend. Om veiligheidsredenen is het gebied zorgvuldig afgeschermd waardoor deze Titanenklus nog geheimzinniger wordt.
Dat sloopkabaal was voor Open Poorten Buggenum 2015 de lokroep die inspireerde. In deze arena van sloop terreur werden dit jaar, 10 mei 2015, voor de OpenPoorten kunstmanifestatie “beelden gevonden “.
‘GEVONDEN, GEKEERD EN GEDICHT’ is een sonnet, een beeldgedicht van 14 “regels”. In dit geval werden het 14 in de situatie gevormde beelden die ritmisch gegroepeerd worden op een groot grasveld in de kern van het dorp. Een collage van subjectieve archeologische voorwerpen die door contrast of associatie, door vorm of met inhoud op elkaar rijmen.
Gevonden voorwerpen uit een energie fabriek, verrassend omgevormd voor nieuwe emotionele vitaliteit; schroot monsters en verwrongen pijpen, uitgesneden dikwandige metaal scherven en soms weer verhullend verpakte onderdelen, industriële perfectie van vervreemde functie, geabstraheerde “gebaren” zowel van voldoening als van machtloosheid, vol verwachting en met teleurstelling tegelijk.
Een overdonderend Eldorado van object trouvé’s en levendige ready mades die fantasievolle associaties in de meest kleurrijke gelaagdheid oproepen. Pijpen van kronkel darmen, de ribbenkast van een mammoet, bloedmooie kommen en buiken, met goud schijnend roestwater, tot spiegel gepolijste platen, zuigers en pompmotoren die uit hun functie verdwaald tot raadselachtige creaties verworden.
Hier dolend beelden vinden haalt een even spectaculair als beheerst en ingetogen gevoel naar boven voor lyrisch constructivisme en geometrische poëzie. Soms hermetisch geklonken of geschroefd, maar ook transparant en vol scheuren en gaten.
Het gaat zowel industrieel als kunstzinnig om het opwekken van energie en enthousiasme. Over “circulaire economie” gesproken: hoe je een droom kunt maken en terugspoelen. Een speels beeldgedicht. 

MISSIEKAPEL HEYTHUYSEN en GALANDART HAMONT
WORDT VERVOLGD opgesteld
in Missiekapel Heythuysen op zondag 7 september. Als installatie In het teken van de nationale fruitdag. Muziek: ‪Cantique de Jean Racine (Fauré).
En als plastiek in de open lucht te Hamont/Achel België voor de wandelroute GAlandART 21sept. - 8 nov. 2014.
Dit beeld ‘met de titel ‘Wordt Vervolgd’ werd door een bekend Midden-Limburgs Jezuïet, pater Nies van Lier, een tijd lang in een kerk geplaatst waar kinderen met takjes een nest bouwden op de buik van het dier. Terwijl de kinderen bouwden las de pater niet uit de bijbel voor, maar uit de krant. Een bericht over een bosbrand waar roofdieren gezien waren die jonge, hulpeloze zoogdiertjes zoals konijnen en zwijntjes redden door hun behoedzaam in de bek te nemen in hun vlucht voor het vuur. Wordt vervolgd. . De pater dichtte die dieren barmhartigheid toe terwijl men spreekt over overlevingsinstinct wetend dat de natuur geen ander dan een evolutionair geweten heeft.
Zo ook zijn wij (in) de evolutie: Deze pater wisselde ooit het Christelijk martel kruis boven het hoofdaltaar om met het vergrootte logo van Amnestie International. Beschermende handen als een nest rond de wereldbol als ei.
Het werk is dan ook zowel in een offeraltaar opstelling als dat van een hakblok. Maar ook een tabernakel, een monstrans als schrijn voor een steen die de evolutie consacreert. Evolutie die staat voor monumentale vergankelijkheid en poëtische duurzaamheid. Zowaar niet zomaar het grote foetelen.

beeldgedichten variërend op VOLLEDIG en PROTRAHERE
Van Abbemuseum, Eindhoven: 6 IV 2014

Twee keer een performance ter gelegenheid van 20 jaar vrienden van het Van Abbemuseum.
Begeleid door Edwin Becker aan de piano.
Aantal bezoekers 120. Plaats: auditorium.
Jan C.M. Peeters sluit de middag af. Met beelden. Door het beeldgedicht protrahere te vervolgen met Diana Franssen als model. Hij maakt een energieprojectie van haar strak gekaderde hoofd. Zijn blind handelen met o.a. boter, water en wijn krijgt op papier een wonderlijke neerslag. Hij maakt een projectie van haar gezicht, dat hij daarna met vloeibare materialen gestalte geeft op papier. Op indringende wijze gefilmd door Ron Eijckman.
Klik hier om naar artikel te gaan.