responsive site templates

performances


stenen in brood...
STENEN IN BROOD veranderen ( 1993 - 1995 - 2006)

bezieling
BEZIELING ter gelegenheid van de opening (24-11-2007) van de Plats in Echt.
Dit beeldgedicht verbindt
     het museum van de vrouw. Performance: DAGELIJKSE GEBRUIKEN WORDEN RITUELEN.
     de bibliotheek. Performance: LEZEN WORDT VERVOLGD.
     de VVV. Performance: WEGWIJS MAKEN.
Impressies.
De situatie.
Acties
Details
Aquarel

introvert (I)
INTROVERT gaat over "ontmoeten" en betekent "INTROVERT".
This work contributing to the Third International Forum at Bolognano on 25 May 2008 deals with the idea of “introspection and the inner self”, also “IN”, but I have tried to work it out using (IN) an unknown sense and show it as another way of communication.
This image is with Jacobus Kloppenburg.
filmpje op you tube

ademhaling
ADEMHALING VAN DE NATUUR / Il Respiro della Natura vond plaats als performance in de open lucht op Kapittelsbos op 6 en 7 september 2008. Duur ca 45 minuten.
Het is een beeldgedicht vol beweging (dans) en klank (repeteer muziek). Schapen van de Midden-Limburgse weidegronden en de 28 grote zandkalkstenen van Stefano Odoardi uit Italië spelen een rol in het geheel.
De klanken zijn gecomponeerd met medewerking van Paul Winkens (viool en piano) uit Maastricht en Nies van Lier, Jezuïet (stem). Harmonie St. Agatha uit Grathem en dirigent Ralf Prejean verleenden hun instrumentale inbreng.
Deze happening is bedoeld als hymne aan het introvert landschap Leudal.
"De wondere wereld van de cultuur had zich al geopenbaard in een weiland bij Grathem waar honderden mensen afkwamen op de Ballade van de Natuur, een cross over van blaasmuziek, beeldende kunst, performance en film."
Uit Zuiderlucht, cultureel maandblad nummer 10, oktober 2008. In column "Openbaringen" van Wido Smeets.
Publicaties:
Zuiderlucht
De Limburger

Volledig
Volledig
                                                                         - aanleiding en uitgangspunt voor een performance in situ -
                                                                                                                     31 X en 1 XI 09

Hét schilderkunstige topwerk De Werkstaking en de romantische ziel van dit museum, Henry Luyten, neem ik als uitgangspunt om op verzoek met een performance dit museum betekenisvol te doen sluiten.

In De Werkstaking van 120 jaar geleden gaan een barokke Francesco Goya en een waarachtige expressionist avant la lettre, Vincent van Gogh, schuil. Het monumentale drieluik van Henry Luyten is een realistisch werk dat getuigt van een verhevigd bewustzijn. Het drieluik is in zijn vorm kerkelijk georiënteerd met een linker Maria- en rechter Jozef-kant en het is symmetrisch geordend als een mis met drie heren. Het herinnert aan de Gotische bouworde van Pierre Cuypers. Dit drieluik gaat over crisis, zet alles op zijn kop, is energiek en werkt emotioneel door. Luyten realiseert hier dé revolutie! Feitelijk wordt er niet gestaakt, maar is er sprake van een gedrevenheid om te veranderen. Als teken van “meta noia”; een helende nieuwe mentaliteit. Volledig.

Het drieluik van Luyten heeft rechts "het mannelijke"; De soldaat die staat voor het te bewaken cultuurgoed, verdedigt het bezit, conserveert. En links "het vrouwelijke en de kinderen"; De te archiveren culturele en sociale context, het dienstbaar documenteren, educatie, het leven doorgeven.
 
Het middenpaneel vertaal ik met onrust, revolutie, vanuit chaos in het diepe springen, provocerend, agressief zelfs, emotioneel en opgewonden als de werking van de natuur, enthousiast geïnspireerd, energieën losmakend. Zoals een platform voor hedendaagse kunst als een kloppend hart moet worden, contemplatief, een hoogaltaar voor de waarachtige evolutie, wij, hier en nu, overal en altijd.

In dit beeldgedicht en performance Volledig zal ik zichtbaar blijven rijmenop dit schilderij van Luyten, zodat de gelaagdheid ervan opnieuw geopenbaard wordt. 

De performance maakt tastbaar dat dit moment en deze plek als afscheidsplaats voor een veranderend, respectvol op de schop te nemenmuseum, volledig is. Een museum moet bewegen, met de geschiedenis als onderstroom. Voor verrassende en enthousiaste nabeelden die creativiteit voeden en ons concentreren op het essentiële. Even maar de waan van de dag ontstijgen. 

Het Stedelijk Museum Roermond wordt gesloten om nieuwe mogelijkheden, perspectieven te openen en om haar functies opnieuw uit te lichten. Wil een museum niet “verhouten” en verstoffen, dan zal het in de loop van de tijd mee moeten blijven ademen. Volledig wil dat laten zien.

introvert (III)
HET BEELDGEDICHT 'PROTRAHERE'. uit de serie 'Introvert'. Zie bij performances voor Introvert (I) en bij werkplaats/aquarellen voor Introvert (II).

Van 'protrahere' is het woord 'portret' afgeleid dat 'aan het licht brengen' betekent.
Hiermee wordt de performance 'protrahere' beschreven die in een Gotische Mariakapel opgevoerd wordt en als in situ installatie een variant is op eerder werk in Italië Bolognano 2008 (filmpje op you tube) met de titel
"IN-TRO-VERT"
Het interactie-werk voor zondag 13 mei 2012 is een in situ performance van telkens 7 minuten. Mensen uit het publiek die meedoen aan de performance ontvangen hun portret-moment op geschept aquarel papier.
1. Become more inner:
Vorm en inhoud zijn (in situ) afgestemd op de Mariakapel. Aan sommige bezoekers wordt gevraagd bepaalde aanwijzingen op te volgen zoals een minuut lang in een rood "bijenkorf-achtig wespennest" te kijken.
Dit is de contemplatieve fase van het beeldgedicht .
2. To work it out:
Met vervolgens de bijenkorf over het hoofd wordt blind een tekening gemaakt die daarna geaquarelleerd wordt met behulp van een schedelvormige Maaskei.
Hierbij spelen zowel het halo effect van rood=groen als het creëren van een uiterst geobjectiveerd portret van "een mens-moment", een kansrijke rol.
Dit is de communicatie fase.
Beide fasen samen herinneren aan hoe men ooit, in het voorbij gaan, als vanzelf, bij de kapel een kruis maakte.
Dat kruis is uitgangspunt voor deze performance met een altaar ritueel. De nadruk hier heeft de toewijding aan Maria, de vrouw, die sociaal-links op de horizontale levens-as van ons mythologisch kruisteken staat.
'Ontmoeten' hier gesymboliseerd door de schilder en zijn model, staat voor de motor van de evolutie, tevens de verticale, transcendentale as van het kruis refererend aan het zondagse Gotische karakter van de kapel.
De gemaakte aquarel wordt gesigneerd en mee gegeven als teken van een unieke ontmoeting die staat voor monumentale vergankelijkheid en poëtische duurzaamheid. 

mirror or reflection
1 XII 2013

beeldgedichten variërend op VOLLEDIG en PROTRAHERE
Van Abbemuseum, Eindhoven: 6 IV 2014
Twee keer een performance ter gelegenheid van 20 jaar vrienden van het Van Abbemuseum.
Begeleid door Edwin Becker aan de piano.
Aantal bezoekers 120. Plaats: auditorium.
Jan C.M. Peeters sluit de middag af. Met beelden. Door het beeldgedicht protrahere te vervolgen met Diana Franssen als model. Hij maakt een energieprojectie van haar strak gekaderde hoofd. Zijn blind handelen met o.a. boter, water en wijn krijgt op papier een wonderlijke neerslag. Hij maakt een projectie van haar gezicht, dat hij daarna met vloeibare materialen gestalte geeft op papier. Op indringende wijze gefilmd door Ron Eijckman.
Klik hier om naar artikel te gaan.

obscure - claire
Obscur – Clair
Opening van de overzichtstentoonstelling van de Italiaanse – Amsterdamse fotograaf Stefano Odoardi in de ECI Roermond op 3 februari 2019 met de performance/beeldgedicht Obscur – Clair. Ondersteund door Edwin Becker (piano) en Daniel Kelleners (projectie).
Het beeldgedicht omvat 4 coupletten geïnspireerd op:
Aarde / zwart / steen / Sergej Rachmaninov, Elégie
Vagevuur / rood / vuur / Richard Wagner / Franz Liszt, Liebestod
Paradijs / blauw / lucht / Claude Debussy, Arabesque, no. 1
Water / wit / steen / Erik Satie, Gymnopédie, no. 2.